Resumé vedr. busbrand

14-05-2013

15.05.13

Som allerede bekendt drog Hjallerup Håndbold Torsdag den 28. april til den traditionsrige påskecup – i år i Holstebro. Under hjemturen den 31/3 bredte der sig pludselig røg i bussen, hvorefter chaufføren hurtigt fik standset bussen i nødsporet. Efter alle var kommet ud af bussen, begyndte bussen at brænde. Alle børn og voksne kom uskadt ud, men var dog meget påvirket af hændelsen.
 
Facts om busbranden.
Med bussen var såvel børn som ledere. Børnene var/er i alderen 9 til 16 år og omfattede både piger og drenge. Der er altså tale om 3. klasserne og opad.
 
Bussen kørte ca. 17.15 ind i nødsporet, da røg begyndte at brede sig i bussen. Alle blev hurtigt evakueret ud af bussen og ind bag autoværnet i nødsporet. Igen børn eller voksne kom til skade, selv om røgen hurtig bredte sig i bussen under evakueringen. Først da børnene var ude, kunne der ses flammer ud af motorrummet på bag på bussen.
Politi og brandvæsen ankom meget kort tid efter uheldet og vejen blev afspærret og branden i bussen blev slukket.
Nordjyske Medier var også hurtigt på stedet og tog billeder, hvilket mange børn fandt ubehageligt. Nordjyske har efterfølgende slettet billederne af de grædende børn på deres hjemmeside.
Efter en kort ventetid bag autoværnet ankom to busser fra busselskabet og alle børnene blev placeret heri. Ingen børn fik lov til at forlade stedet, selv om enkelte forældre var lige i nærheden. Efter branden i bussen var slukket, kørte de to busser med børn og voksne til hallen i Hjallerup. Her var der arrangeret et lokale hvor alle børn, forældre og ledere blev samlet. Alle blev her orienteret om, hvad der præcist var sket, hvad der var sket med bussen og chaufføren, hvilke reaktioner man kan forvente på kort og lang sigt, hvilke muligheder for støtte der er for den enkelte samt forsikringsforhold. Bagagen, der befandt sig inde i bussen ankom efter en lille time, men var enten delvist brændt eller røgskadet. Bagagen, der var i bussens trailer kunne først dagen efter transporteres til Hjallerup, hvor det blev udleveret. I den lille time hvor forældre og børn ventede på bagagen, blev de enkelte håndboldhold inkl. forældre samlet og gennemgik hvad der var sket og hvordan de enkelte havde oplevet uheldet og begivenhederne herefter.
 
Hvordan reagerede børnene?
Mange børn blev naturligvis bange/berørte i situationen, men fulgte ledernes beskeder og håndterede situationen flot. Mange af børnene var i forvejen trætte efter tre dages håndboldcup. Mange har dem har det meget bedre her dagen efter, men der er også fortsat mange, der tænker meget over uheldet og flere er fortsat bange.
Flere børn har allerede udtalt, at de ikke vil køre i bus igen, ikke kan lide ild mm.
Vi skal alle være opmærksomme på, at børn reagerer meget forskelligt på situationer som denne og at det er helt naturligt at have reaktioner på sådanne oplevelser.
 
Hvad sker der nu?
Klubben har/vil bl.a. iværksætte følgende tiltag:
·         Informere til håndboldafslutningerne om hvad der er sket, hvad klubben gør, reaktioner og hvilke støttemuligheder der er. Er planlagt og vil blive gennemført.
·         Informere skoler, SFO, klubben mm. Er sendt 1/4 til Hjallerup Skole/SFO/klubben.
·         Informere på HIFeren.dk. Sker løbende.
·         Svare på pressens spørgsmål, således at det er de rette facts, der bliver bragt. Vi har talt med Nordjyske Medier og taler med Midtvendsyssel Avis i denne uge.
·         Tilsikre at informationsniveauet fra/til buskselskabet bl.a. vedr. forsikringsforhold er så højt som muligt. Første trin er aflevering af liste med tabtgået tøj mm. den 2/4.
·         Tilsikre at også lederne får den støtte som de evt. måtte have behov for. Er under planlægning.
·         Tilsikre at de spillere der måtte have behov kan få yderligere hjælp. Kontakter fremgår allerede på denne side.
·         Evaluere uheldet og klubbens tiltag. Ikke planlagt endnu.
·         Generelt holde alle berørte informeret bedst muligt. Sker løbende.
 
Hvad kan/bør man gøre som forældre mm.?
·         Husk at det er helt naturligt at have reaktioner på en sådan oplevelse. Bidrag til at afdramatisere uheldet (brug facts), men dog uden at ignorere eller bagatellisere reaktionerne/oplevelsen (følelserne). Hvis reaktionerne er voldsomme eller ikke forsvinder gradvis over tid så kontakt klubben for en henvisning til professionel hjælp.
·         Tale med børnene om hvad der er sket inkl. alle de detaljer, man nu kan huske. Lad børnene fortælle, spørg ind til tingene og lyt til hvad barnet fortæller (uanset hvad der er). Husk også de positive ting under uheldet eks. at alle kom hjem uden fysiske skader, alle gjorde som de skulle i bussen, alle har fået det meste af bagagen med hjem mm. Brug evt. billederne fra medierne til at tale om uheldet.
·         Tale åbent med børnene om hvilke følelser de har om uheldet (bange, ligeglad, angst, forvirret mm.).
·         Sørg for at børnene kan komme til at tale med hinanden om uheldet. Andre der har været med i bussen kan være lettere at tale med om uheldet. Forældre skal altså skabe rammen for, at børnene på det aktuelle håndboldhold kan tale sammen (eks. lave en pizzaaften/hyggeaften, mødes til en aktivitet mm.).
·         Husk at tage hånd om søskende eller andre venner/veninder, der også kan være påvirket af uheldet eller barnets reaktioner.
·         Medvirke til at det er korrekte information/facts der fortælles i skolen, klubben, SFO, blandt andre forældre mm. Ofte kan vildfaren fantasi skabe angst, fordi facts om branden, faren, bussen mm. ikke er korrekte eller ikke bliver fortalt til barnet.
·         Hjælp barnet med at fortælle barnets omgivelser (andre børn, klasselæreren, personalet i SFO/klubben mm.) hvad der faktuelt er sket. Børn kan bedre fortælle om ”oplevelser”, men de mange facts kan være svære at huske og forklare.
·         Huske også at tale om de mange positive ting vedr. Holstebro cup eks. håndboldoplevelserne, kammeratskab mm. Det bidraget til at kigge fremad og ikke ”hænge unødigt længe fast” i hændelsen.
·         Berøringsangst med uheldet er den største fare i håndteringen af hændelsen, idet manglende afløb for tanker om uheldet, manglende facts og manglende berøring med uheldet generelt kan medføre, at barnet tumler alene med en masse tanker, der ikke bliver sat struktur og ord på.